Archetyp marki – czyli charakter Twojej firmy

Archetypy Marki
Archetypy Marki

Każda marka ma indywidualny zestaw cech charakteru – podobnie jak ludzie. Mówi w konkretny sposób, przyjmuje pewne zachowania i język (np. młodzieżowy, specjalistyczny, itp.).

Jeśli masz poczucie, że Twoja firma jest „nijaka” – nie ma konkretnych wartości, ani spójnego języka wartości – prawdopodobnie brakuje Ci właśnie archetypu marki! Przeczytaj poniższe opisy każdego z archetypów (charakterów) i wybierz ten, który najbardziej oddaje ducha Twojej działalności.

Dlaczego warto wybrać charakter marki?

Spójrz na największe marki świata:

  • Apple – kojarzy się z jakością i prestiżem,
  • Milka? – słodka chwila przyjemności,
  • Coca Cola? – wspólne chwile spędzone z najbliższymi.

Nie są to przypadkowe skojarzenia! To długoletni, przemyślany i skutecznie realizowany plan. Duże marki chcą, aby ich klienci myśleli o ich produktach i usługach w określony sposób, ponieważ dzięki takiemu zabiegowi zwiększają sprzedaż.

Ty również możesz wpływać na swoich klientów – dokładnie w ten sam sposób!

Sprawdź poniższy zbiór archetypów i wybierz swój własny!

Everyman

Chcąc nawiązywać kontakty z innymi i dopasowywać się do nich, marka Everyman jest powszechnym archetypem firm. Ich produkty to te, z których ludzie korzystają w życiu codziennym.

Jak wykorzystać swój archetyp Everyman:

  • Używaj uczciwych, przyziemnych wiadomości, które nigdy nie wykluczają.
  • Marki Everyman powinny być skromne i autentyczne, promując harmonię i zaufanie.
  • Umiarkowanie we wszystkich kwestiach jest kluczowe.
  • Cel marki, należy traktować poważnie i szczerze.

Mędrzec

?‍♂ Prawda Cię wyzwoli – tymi słowami można w skrócie określić archetyp Mędrca. Reprezentuje on nieustanne dążenie do prawdy, zawsze chce poznać i zrozumieć świat. Jego jest pomoc światu w rozwiązaniu jego problemów poprzez mądrość i doświadczenie.

Mędrzec nazwany też Filozofem, Mentorem lub Nauczycielem. Mędrzec poszukuje prawdy, wiedzy i mądrości życiowej. Dzięki posiadanym umiejętnościom i dostępie do twardych danych, pomaga podejmować bardziej przemyślane decyzje.

Jest archetypem idealnie pasujący do marek, które przekazują informację, zmuszają do myślenia i dzielą się wiedzą. Zazwyczaj łączy je też przywiązywanie wagi do ciągłego uczenia, rozwoju i badań. Wiarygodność i autorytet są fundamentalne dla ich działalności.

Jedyną słuszną drogą jest droga nauki i edukacji. Archetypy Mędrca żyją po to, aby prowadzić innych i udzielać im rzetelnych informacji. Uczą się przez całe swoje życie, wykorzystują inteligencję do zrozumienia świata, a także swojej branży. Do znanych mędrców należy m.in. Google, telewizja BBC, Uniwersytet Oxfordzki, New York Times, wiele z czołowych uniwersytetów, konsultantów, a nawet szkoła magii Ravenclaw czy też Yoda z Gwiezdnych Wojen.

Jak wykorzystać swój archetyp Mędrzec:

  • Udzielaj rzetelnych i prawdziwych informacji,
  • Argumentację, zawsze popieraj badaniami naukowymi i opiniami ekspertów,
  • Edukuj siebie, rynek i swoich klientów,

Charakterystyka przekazu marki:

  • wysoki poziom słownictwa,
  • unikanie konfrontacji i pyskówek,
  • komunikacja poparta faktami i badaniami naukowymi,
  • Często chwalą swoich klientów za „mądry wybór” ich produktów. Nigdy jednak nie powinny być zbyt nachalne w prezentowaniu swojej oferty.

Bohater

Archetyp Bohatera, zwany też Wojownikiem, wygląda dokładnie tak, jak brzmi. Reprezentuje ambicję i pragnienie przezwyciężenia wszelkiego zła i uratowania świata przed niebezpieczeństwem. Pokazują światu, że mają to, czego potrzeba i są gotowi podjąć niezbędne działania, aby pomóc.

Bohaterzy cenią sobie doskonałość w tym co robią i szczerość, nie boją się podejmować ryzyka. Zawsze stają po stronie słabszych. Lubią udowadniać innym, że pewne rzeczy można zrobić lepiej. Nienawidzą niekompetencji. Przykładem archetypu bohatera jest Maximus z filmu Gladiator, a także takie znane marki jak Nike czy FedEx.

Jak wykorzystać swój archetyp Bohater:

  • Zawsze podejmuj wyzwanie, nie unikaj konfrontacji z rynkiem,
  • Biorąc udział w dyskusjach, miej na względzie zdanie słabszych,
  • Uporem i ciężką pracą pokazuj, że nie ma rzeczy niemożliwych,

Opiekun

?‍⚕ Firma, która wyróżnia się cechami opiekuna –  to najczęściej marka jest altruistyczna, pomaga i sprawia, że inni czują się obdarzeni ciepłym uczuciem. Daje świadomość, że dzięki niej realizowane są największe potrzeby klientów. Opiekun wspiera. Cechuje go spokój, cierpliwość, wyrozumiałość, opiekuńczość. Na tym archetypie budowane są marki Nestle, Pampers, czy samochody słynące z bezpieczeństwa – Volvo. Odnajdziecie go w postaci Sierotki Marysi z bajek Braci Grimm, Matce Teresie z Kalkuty, czy aktorce Angelinie Jolie.

Charakterystyka przekazu marki:

  • wysoki autorytet marki
  • opieka nad klientem od A do Z
  • specjalista / lider w swojej dziedzinie
  • rozwiewa wątpliwości klientów poprzez swoje wysokie kompetencje
  • język specjalistyczny jednak przy zachowaniu luźnego przekazu

Magik

Chwytaj dzień i nie bój się marzyć!” – właśnie tak komunikują się marki o usposobieniu Magika.

Kierują się wizją i wiarą, że nie ma rzeczy niemożliwych. Pragną odrywać świat i prowdzić klientów ku duchowej transformacji (np. z niepewności do pewności) . Firmy te są często bardzo tajemnicze i nie mają ściśle określonej grupy docelowej – bazują na drodze z punktu A do punktu B.

Marki, które należą do grona Magików – to m.in. Disney, Coca Cola, a także postaci fikcyjne jak Gandalf z powieści Tolkiena (Władca Pierścieni).

Jak wykorzystać archetyp Magika w komunikacji?

  • pomóż swoim klientom w dokonaniu życiowej rewolucji,
  • strzeż się rutyny i stagnacji – żyj swoimi marzeniami,
  • nie patrz na konsekwencje, po prostu działaj,
  • unikaj zwątpienia i niepewności – Magik zawsze zna odpowiedź!

Kochanek

? Kochanek jest uosobieniem miłości szalonej i emocjonalnej, takiej o której nie można łatwo zapomnieć. Marki o tym archetypie cechuje tworzenie intymności i własnej przestrzeni z klientem, pielęgnowania więzi oraz uznania. Kochanek nie zadowala się płytką relacją, ważne jest by była ciągle podkreślana, wychwalana oraz wyjątkowa. Uosabia wielkie uczucia oraz odpowiada wszelkim potrzebom o jakich marzymy. Relacje z Kochankiem są intensywne i emocjonalne. Oddziałuje na wyobraźnię, jest romantyczny i żarliwy.

Jak wykorzystać archetyp Kochanka w swojej marce?

Odpowiadać na potrzeby klientów, tworząc z nimi relacje, w której będzie dużo emocji i pasji. Dążyć do zadowolenia klientów i poczucia dopieszczenia w każdej kategorii, zwracając uwagę na to, czego oczekują. Dając im produkty oddziałujące na wyobraźnię, niespotykane i przypominające o dobrych momentach. Przekaz firm o tym charakterze sprawiają, że ludzie czują się wyjątkowo poprzez tworzenie więzi z klientami.

Ich przekaz wyróżniają się cechami:

  • szuka głębszego połączenia z klientem,
  • tworzy więź,
  • relacje są ważne i intensywne,
  • zmysłowy przekaz,
  • duchowa i romantyczna miłość,
  • zachęca do uznania, przynależności, więzi i intymności,
  • piękna estetyka oferowanych produktów,
  • swoją historią przyciąga innych.

Wesołek

?‍♀ Wesołek – wyznaje zasadę Żyje się tylko raz i nie warto żyć bez odrobiny zabawy. To archetyp marki korzystającej garściami z życia, wesołej, radosnej i kolorowej. Wesołka rozpiera energia i lubi dzielić się szczęściem. Leczy innych dobrym humorem. Przykładem marek Wesołka są M&M, Budweiser i Old Spice.

Przekaz firm o tym charakterze sprawia, że ludzie czują się wyjątkowi poprzez tworzenie wesołej więzi z klientami.

Charakterystyka przekazu marki:

  • otwartość,
  • energia,
  • czerpanie życia z garściami,
  • dzielenie się radością.

Odkrywca

Odkrywca – jest wolnym duchem i nieustannie wychodzi ze strefy komfortu. Jest odważny, a każdy trud życia traktuje jako przygodę i naukę. Lubi gnać za nieznanym, a także odrywać siebie. „Carpe diem” mogłoby być mottem Odkrywcy.

Ducha odkrywcy doskonale oddają takie marki jak Jeep, Starbucks, marka odzieżowa The North Face czy też postać firmowa Indiana Jones.

Jak wykorzystać swój archetyp:

  • Zachęcaj ludzi do wyrażania siebie, wolności i indywidualizmu,
  • Dbaj o środowisko (taka postawa może niezwykle dobrze rezonować z Twoją społecznością),
  • Zwracaj uwagę na zrównoważony rozwój swojej marki (nie bądź obciążeniem dla świata),
  • Podważaj główny nurt (zwyczajność) i zachęcaj innych do eksperymentowania w życiu!

Twórca

Wdrażanie wizji zmieniających świat – to właśnie domena Twórcy. Kreatywność to niewątpliwie jeden z jego najmocniejszych atutów. Marka o tym charakterze widzi potencjał nadarzających się szans rynkowych, a także dostrzega wyobraźnie swoich klientów.

Do firm o tym archetypie należą Apple, Lego, a także Adobe. Twórcy zawsze doceniają dobre pomysły i iskrę innowacyjności!

Charakterystyka przekazu marki:

  • Docenianie kreatywności wśród klientów i własnej społeczności,
  • Korzystanie pełną garścią z szans jakie daje zmieniający się rynek – nawet mimo kosztem wysokiego ryzyka,
  • Chęć zapisania się na kartach historii jako coś niezwykłego!

Władca

Poczucie kontroli i świadomość własnego sukcesu – to właśnie cechy charakterystyczne Władców. Celem przedsiębiorstw o tym archetypie jest stworzenie dobrze prosperującej organizacji bądź społeczności.

Nienawidzą chaosu, a za cechę nadrzędną uważają odpowiedzialność za swoje czyny i pracę. Uwielbiają wielkich liderów i przywódców – takich jak Ojciec Chrzestny, Lord Vader lub cesarze rzymscy.

W komunikatach marki ważnym aspektem jest pragnienie nagradzania się za osiągnięte sukcesy. Dlatego archetyp władcy tak bardzo pasuje do marek luksusowych – Mercedes, Luis Vuitton, Rolex, Porsche. Świetnie sprawdzi się także w branży hotelarskiej oraz przy usługach oraz produktach najwyższej jakości.

Dziewica

Prostota jest elegancją. Archetyp określany czasami jako „Niewinny” (z angielskiego „innocent„). Marki określające się tym charakterem uważają, że najpiękniejszymi rzeczami na świecie są właśnie te niedostrzegalne, ulotne i czyste. Cechują się niewinnością, szczęściem i szczerością – zwłaszcza ze swoją społecznością i klientami.

Mają wstręt do hejtu (wolą go unikać) oraz alergię na kompleksowość – prostota zawsze będzie górą!

Należy szerzyć pogodę ducha, nawet w kryzysowych sytuacjach. Najlepszym przykładem tego sposobu bycia jest McDonalds, Dove, a także inne produkty kosmetyczne oraz środku ochrony i czystości.

Marki tego archetypu będą:

  • Często brać udział w akcjach charytatywnych,
  • Zakładać własne fundacje i inicjatywy,
  • Unikać hejtu w Internecie, odpowiadając na negatywne komentarze neutralnie bądź wymijająco,
  • Dzielić się pozytywnymi wiadomościami,
  • Pielęgnować tradycyjne wartości.

Buntownik

Prawdziwy rebeliant! Marki o archetypie Buntownika istnieją po to, aby burzyć zastały porządek rzeczy! Wiąże się to z nieustanną zmianą i innowacjami. Podważają cudzy status quo, dzięki czemu umniejszają rywalom, schlebiając samym sobie i swoim rewolucyjnym produktom.

Do grupy nieustraszonych można zaliczyć grupę Virgin (Virgin Mobile, itd.), motocykle Harley-Davidson, a także Apple u początków swego istnienia.

Przekaz marki będzie często miał charakter „propagandy sukcesu” – czyli podkreślania na każdym kroku swej unikalności i mistrzostwa we własnej dziedzinie.

Podsumowanie

Najważniejszym, a zarazem najtrudniejszym elementem wybrania archetypu – jest regularność komunikacji w obranym przez Ciebie kierunku. Wiemy, że wydaje się to nudne – ale musisz zawsze pisać w tym samym stylu niezależnie czy z klientem komunikujesz się Ty, Ola z działu księgowości czy Olaf informatyk. Dzięki ciągłości, z czasem w głowie Twoich klientów wytworzy się spójny obraz – i na tym nam właśnie zależy!

Do czego może doprowadzić brak świadomości charakteru własnej marki? Spójrz na negatywny przykład – Polskie Linie Kolejowe. Co najczęściej kojarzy się z PKP? Spóźnienia? Ciągłe remonty?

To dlatego, że większość komunikatów, które słyszysz od PKP tyczy się właśnie spóźnionych pociągów. Nie przypominam sobie negatywnych komunikatów od Coca Coli – najwyżej może jej zabraknąć na sklepowej półce, ale to zdarza się niezwykle rzadko. Reklamy przedstawiające szczęśliwe rodziny pijące colę – tylko potęgują efekt zadowolenia.

Dzięki spójności Twoich działań z charakterem marki – łatwiej będzie zapamiętać Ciebie i Twoje komunikaty reklamowe, co doprowadzi do obniżenia wydatków reklamowych w długiej perspektywie.

Źródła

Zobacz również

Podobało Ci się? Udostępnij artykuł znajomym:

StronaBiznesu.pl - jesteśmy agencją marketingową i sprawiamy, że internet pracuje na zyski Twojej firmy 24/7!

Najnowsze komentarze
    O nas

    Dbamy o silny wizerunek Twojej marki w Internecie. Dzięki spójnej identyfikacji wizualnej firmy i efektywnym działaniom w social media – napędzamy Twój biznes o nowych klientów.

    Pytanie do autora?

    Sebastian Kowalewski
    Sebastian Kowalewski

    Pytanie do autora?

    Sebastian Kowalewski
    Sebastian Kowalewski

    Szukasz agencji Social Media?

    Sprawdź naszą ofertę

    instagram mockup identyfikacja wizualna
    Archetypy Marki

    Archetyp marki – czyli charakter Twojej firmy

    Bezpłatna konsultacja

    Zaproponujemy Ci tylko takie rozwiązanie, które będzie dopasowane do Twojego biznesu. Wypełnij poniższy formularz, a w ciągu 24 godzin zadzwoni do Ciebie nasz Specjalista i przeprowadzi Cię przez proces, krok po kroku. Pracujemy Poniedziałek – Piątek w godzinach 9:00 – 15:00.

    Bezpłatna konsultacja

    Wypełnij poniższy formularz, a w ciągu 24 godzin zadzwoni do Ciebie nasz Specjalista i przeprowadzi Cię przez proces, krok po kroku.

    Pracujemy Poniedziałek – Piątek w godzinach 9:00 – 15:00.