Jeśli widzisz wiele ofert prowadzenia social mediów, ale różnią się prawie niczym, a wyłącznie ceną — to ten artykuł jest zdecydowanie dla Ciebie!
Prowadzenie profilu firmowego na Facebooku jest zależne od naprawdę wielu czynników. W tym artykule opiszę je wszystkie i postaram się poprowadzić Cię za rękę tak, aby Twoja firma dokonała świadomego wyboru.
Koszt obsługi social media (Facebooka lub Instagrama) w przypadku mniejszych agencji zaczyna się od 600-1500 zł netto miesięcznie. W przypadku sklepów internetowych trzeba zapłacić od 1500 zł netto do nawet i 3 lub 4 tys. zł netto. Kwoty te najczęśćiej są jeszcze powiększone o budżet reklamowy.
Co wchodzi w skład prowadzenia fanpage na Facebook’u?
Inwestycja w obsługę profilu na Facebook przez profesjonalną agencję, najczęściej obejmuje dwie kwoty:
- cena obsługi – składa się na nią koszt specjalistów, stworzenia grafiki oraz przygotowania i prowadzenia kampanii reklamowej,
- budżet reklamowy – zawsze liczony oddzielnie, ponieważ może być zmienny w zależności od Twoich aktualnych potrzeb.
Co wchodzi w skład obsługi?
W skład obsługi Twojego fanpage wchodzi nieco więcej rzeczy, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Agencje często nie piszą o wielu z nich ponieważ wyszły by z tego pewnie 2 kartki A4. 😉
Postanowiłem podsumować wszystkie najważniejsze elementy, które powinny wchodzić w skład obsługi agencyjnej:
- Zakres absolutnie podstawowy; tworzenie koncepcji postów, planowanie publikacji, generowanie pomysłów, zbieranie potrzebnych informacji, pisanie tekstów, tworzenie grafik.
- Usługi dodatkowe; odpowiadanie na wiadomości i komentarze, zapewnienie fotografa lub specjalisty od wideo, przygotowywanie konkursów i regulaminów, organizowanie webinarów.
- Działania strategiczne; analizowanie przeprowadzonych działań i raportów, dokonywanie korekt w strategii komunikacji, opracowywanie grup docelowych, śledzenie ruchów konkurencji.
- Obsługa kampanii reklamowej; przygotowanie kreacji reklamowych, zaplanowanie struktury i harmonogramu kampanii, testy A/B, określenie grup docelowych klientów, doglądanie kampanii, analiza wyników i optymalizacja.
- Czas poświęcony na kontakt z klientem i generowanie raportów.
- Koszty agencyjne: szkolenia, spotkania i konsultacje wewnątrz firmy, burze mózgów, wyjazdy na konferencje branżowe, abonamenty na programy komputerowe, licencje na profesjonalne zdjęcia.
Warto wspomnieć, że powyższe punkty to zaledwie wierzchołek góry lodowej – jeśli chodzi o cenę obsługi.
Co ma wływ na finalną cenę obsługi Facebooka?
Bez problemu znajdziesz oferty prowadzenia fanpage nawet za 250 zł miesięcznie, a także takie za ponad 5 tys. miesięcznie. Oznacza to, że ceny usług mogą różnić się nawet 20-krotnie w zależności od firmy…
Skąd więc biorą się te różnice? Czy to znaczy, że najdroższe agencje reklamowe mają 90% marży? Absolutnie nie!
Większość różnicy w cenie wynika z jakości. Lepsi i bardziej doświadczeni specjaliści kosztują po prostu więcej, niż dorabiający student.
Zobacz na grafiki użyte do postów poniżej. Prawda, że różnią się jakością?


Aby stworzyć post skuteczny i NAJwyższej jakości post na Facebooka – potrzeba do tego utalentowanego grafika, doświadczonego copywritera i specjalisty zarządzającego fanpage, który zna się na branży.
Przeciętny przediębiorca ma tylko to ostatnie – czyli zna się na branży. 😉
Dlaczego jakość prowadzenia fanpage jest kluczowa?
W skrócie – jakość postów obniża Twoje koszty reklamowe.
Owszem, lepszy post wymaga wkładu lepszego specjalisty i poświęcenia więcej czasu na przygotowanie posta… finalnie jednak się opłaca. Dlaczego?
Bo lepszy post trafi do większej liczby osób.
Przykłady:
- #1, Post stworzony przez studenta za 20 zł, bez reklamy. Taki post trafi może do 200 osób. Dotarcie do jednej osoby kosztowało nas 10 groszy.
- #2, Post stworzony przez studenta za 20 zł + 50 zł wydane na reklamę. Post trafi do 1000 osób. Dzięki reklamie, koszt na osobę spadł do 7 groszy.
- #3, Post stworozny przez specjalistę za 150 zł + 50 zł wydane na reklamę. Post trafi do 5000 osób. Wydaliśmy więcej, ale finalnie mamy ładniejszy post na naszym fanpage, a dotarcie do jednej osoby kosztowało nas tylko 4 grosze.
Na pewno znajdzie się ktoś, kto zapyta – a skąd masz takie statystyki! Odpowiadam – z mojej głowy. 🙂 Przez ostatnie lata stworzyliśmy dla naszych klientów tysiące postów i dotarliśmy do kilkunastu milionów ludzi. Jestem pewien tych liczb.
No więc, ile kosztuje prowadzenie Facebooka?
Firmy, które nie mają budżetu rzędu tysięcy miesięcznie,czyli przynajmniej 1000 zł, licząc obsługę i budżet reklamowy, powinny raczej skupić się na podnoszeniu swoich kwalifikacji w kontekście obsługi mediów społecznościowych, np. poprzez szkolenia i kursy internetowe.
Czego oczekiwać po konkretnej cenie?
200-300 zł: takie ceny oferują najczęściej firmy, które zatrudniają studentów na umowy zlecenie. Oferują bardzo niskiej jakości posty, np. ogólne ciekawostki na temat branży. Nic więcej.
500-700 zł: w takiej cenie da się znaleźć już coś bardziej sensownego. Posty mają prawo wyglądać ładnie, choć nie zawsze. Twój fanpage będzie wyglądał schludnie, nie będzie nudny, ani pusty. Natomiast brakować tu będzie strategii i reklam – dlatego możesz zapomnieć o wzroście sprzedaży.
800-1200 zł: w tym przedziale najczęściej znajdziesz oferty, które zawierają już prowadzenie kampanii reklamowych. Tym sposobem realnie pozyskujesz nowych odbiorców, a także klientów. Fanpage powinien być spójny graficznie, posiadać strategię działań oraz generować żywe zainteresowanie pod postami w postaci lajków i komentarzy.
1200-2000 zł: każda szanująca się firma, posiadająca kilku pracowników powinna celować w podobne widełki. W takim przedziale cenowym możesz spodziewać się robiących wrażenie kreacji graficznych, kampanii stricte nastawionych na sprzedaż, a także moderacji wiadomości i komentarzy na Twoim fanpage w godzinach 9-17.
2-3 tys. zł: W takiej cenie mamy pewność, że wszystko będzie najwyższej jakości, zapięte na ostatni guzik. W cenie być może wpadnie też do Ciebie profesjonalny fotograf, oczywiście od czasu do czasu.
Powyżej 3000 zł: dla firm, które dokładnie wiedzą czego oczekują po Facebooku. Tutaj wszystko kręcić się będzie wokół zwiększenia Twojej sprzedaży. W takiej kwocie da się przygotować dedykowane kampanie reklamowe, webinary lub naprawdę ciekawe konkursy o zasięgu ogólnopolskim.
Cennik prowadzenia Fanpage — przykład
Biznes lokalny, np. szkoła językowa:
- 6 postów w miesiącu (pomysł, kreacja graficzna, merytoryczna treść, publikacja)
- 6 postów, po 2h każdy = 12 godzin
- obsługa kampanii reklamowej w Facebook Ads = 4 godziny
- monitoring profilu, odpowiadanie na komentarze = 2 godziny
- analiza statystyk i przygotowanie raportu = 1 godzina
- konsultacje i kontakt z klientem = 1 godzina
- Czas spędzony nad fanpage: 20h /mies.
Wycena: 20h x 60 PLN netto/h = 1200 zł netto /mies.
Nie porównuj liczby postów w ofertach
Częstym trikiem wykorzystywanym przez najtańsze agencje, liczące na naiwność swoich klientów, jest gra liczbą postów. Oferują kilkanaście postów miesięcznie lub kilka tygodniowo… a wszystko za śmiesznie niskie pieniądze.
Takie posty nie przyniosą Ci klientów. Co najwyżej niepotrzebne koszty i ewentualnie wstyd. 🙂
Osobiście nie chciałbym takich postów za darmo, bo tylko psułyby renomę mojej firmy.
Wniosek? Zamiast porównywać oferty i przeliczać cenę na liczbę postów, wybierz agencję która jest w zasięgu Twojego budżetu i robi dobrej jakości posty.
Co zyskujesz zlecając prowadzenie Facebooka?
Nie bez powodu wiele biznesów powierza prowadzenia fanpage agencjom reklamowym.
- Zyskujesz czas! Nie ma nic cenniejszego niż Twój czas jako przedsiębiorcy. Pomyśl ile wolnego czasu zyskujesz oddając fanpage w ręce specjalistów.
- Spójność komunikacji z klientami: przeglądając cudze fanpage, od razu widzę w którym momencie zmienił się specjalista, bo nagle posty wyglądają zupełnie inaczej. Z dnia na dzień. My dbamy o to, aby komunikaty i elementy wizualne zawsze były spójne z Twoją firmą.
- Trafiasz do nowych klientów: bez reklamy trafiasz tylko do swoich fanów. Dzięki postom sponsorowanym na Facebooku, docierasz do nowych odbiorców, którzy mają szansę stać się Twoimi klientami.
- Strategia przygotowana przez specjalistów: dzięki opracowaniu profili idealnych klientów oraz użyciu reklamy kierunkowej, Twoja oferta skutecznie trafia do osób, które mają największe szanse stać się płacącymi klientami.
- Doświadczenie całego zespołu: specjalista, które prowadził w swoim życiu kilkadziesiąt fanpage’y oraz kilkaset kampanii reklamowych, zrobi to po prostu lepiej, niż przeciętny przedsiębiorca. A co dopiero kilkoro specjalistów!
- Przewaga technologiczna: ekosystemy reklamowe (w tym Facebook) zmieniają się niesyłychanie szybko. W zasadzie co miesiąc widać jakieś zmiany lub nowe funkcje. Nieustannie zmieniają się też trendy. Normalny człowiek nie jest w stanie za tym nadążyć. Co innego specjaliści ds. mediów społecznościowych, oni siedzą w tym na co dzień.
- Szczegółowe dane dotyczące sprzedaży: pracownicy agencji najczęściej biorą pod uwagę dużo więcej czynników, niż przeciętny Kowalski. Umieją czytać dane i wykresy. Następnie potrafią te dane analizować, interpretować i przekuwać je w działania. To ogromna przewaga!
Etapy przygotowania do współpracy z agencją
W każdej firmie współpraca będzie wyglądała nieco inaczej. Dlatego opiszę etap przygotowania na przykładzie naszej agencji.
- Audyt: zawsze sprawdzamy, czy jesteśmy w stanie pomóc Twojej firmie. Przeglądamy Twój fanpage, od razu notujemy pomysły i rzeczy które wymagają natychmiastowej poprawy.
- Rozmowa strategiczna: zapraszamy Cię na 1-2 godzinne spotkanie, na którym poznasz opiekuna Twojego fanpage. Opiekun zada Ci kluczowe pytania, aby zaplanować skuteczne działania marketingowe.
- Strategia komunikacji w social media: na podstawie rozmowy oraz audytu, opiekun przygotuje strategi. Rozpisze listę prowadzonych działań, sposób komunikacji z odbiorcami i typów treści, które będą dla nich atrakcyjne, propozycje kampanii dodatkowych.
- Opracowanie szaty wizualnej: nasz grafik przygotuje cover photo, a także szablony graficzne spójne z Twoją firmą.
- Konfiguracja statystyk: przed rozpoczęciem działań musimy jeszcze zainstalować zbieranie statystyk z Twojej strony internetowej oraz utworzyć konto reklamowe na Facebooku i podpiąć kartę płatniczą.
Współpraca z agencją – jak wygląda?
- Opracowanie miesięcznego planu postów: w naszej agencji posty planujemy na cały miesiąc z góry. Dzięki takiemu systemowi nie zawracamy Ci głowy, a Ty masz jasność jakie posty pojawią się w danym miesiącu.
- Opieka nad kampanią reklamową i jej optymalizacja: reklama potrzebuje nieustannej uwagi, w ramach opieki ustalamy harmonogram emisji reklamy, dobór kryteriów targetowania, w tym grupę docelową.
- Monitoring fanpage: kilka razy w miesiącu sprawdzamy czy wszystko działa jak należy, odpowiadamy na komentarze i doglądamy kampanii reklamowej.
- Raporty z działań: pod koniec każdego miesiąca wysyłamy raporty przedstawiające wyniki uzyskane na Facebooku.
- Komunikacja z klientem: dzwonimy do Ciebie 2 razy w miesiącu. Pod koniec miesiąca, aby zapytać o Twoje preferencje odnośnie postów na przyszły miesiąc, oraz na początku – aby pokazać Ci zaplanowane posty.
Informacje dodatkowe
Wszystkie ceny wymienione w artykule stanowią wartości orientacyjne i nie stanowią oferty handlowej naszej agencji.
Jeśli potrzebujesz porady marketingowej lub chcesz powierzyć swój profil w mediach społecznościowych profesjonalnej agencji marketingowej, zachęcamy Cię do zapoznania się z naszą ofertą.
Nie wiesz jaki pakiet obsługi social media wybrać? Skontaktuj się z nami.
Najnowsze komentarze