Jak wybrać agencję Social Media? [Lista 6 błędów]

Szukając coraz to nowych sposobów na skuteczne dotarcie do klientów, na pewno nie raz przewija się w Twojej głowie temat social media.
obsługa social media - agencja

Jeśli czytasz ten artykuł, możliwe, że decyzja o podboju Facebooka już zapadła. To właśnie na tym etapie, często pojawia się najwięcej pytań. Od czego zacząć? Komu zlecić obsługę social media? Czy to się opłaci?

Codziennie widzimy przedsiębiorców szukających odpowiedzi na te i inne pytania; idealnej odpowiedniej agencji reklamowej dla swojego biznesu. Mimo całej wiedzy internetów przedsiębiorcy w większości wypadków dobierają złe kryteria do porównywania konkurencyjnych agencji. 

Firmie, która bardzo dużo czasu spędziła offline, ciężko jest odnaleźć się w cyfrowym świecie – nie mówiąc już o mediach społecznościowych, które rządzą się własnymi, nieco odmiennymi prawami. 

Porównywanie ofert po cenie, to tylko początek Twoich problemów i wierzchołek góry lodowej. Istnieje cała masa błędów i pułapek, w które wpadają przedsiębiorcy na początku swej drogi w social media. Zacznijmy jednak od wspomnianych stawek agencyjnych. Zapraszam do lektury. 

Walka ceną

Aby oszczędzić Twojego czasu i naszych nerwów, znaleźliśmy najtańszą ofertę na rynku za Ciebie! Najtańsze oferty obsługi facebooka w internecie znajdziesz już za 150 zł! Naprawdę, już za tę cenę możesz mieć pełen pakiet obsługi social media, a w nim 2 posty tygodniowo. Nie spodziewaj się jednak cudów. W końcu, to pensja za jeden dzień pracy – za najniższą krajową, pracując na czarno. 

W drugiej skrajności stoją agencje, które za pełną obsługę w social media, tj. Facebook, Instagram i Linkedin policzą w granicach 3000 – 6000 zł netto. Mówię o usługach świadczonych dla mikro i średnich firm, mniej więcej od 5 do 50 pracowników, czyli np. sieci siłowni, gabinety lekarskie, sklepy internetowe i salony fryzjerskie. 

Nie zapominaj o budżecie reklamowym, który zawsze liczy się oddzielnie. Najczęściej jest to od 200 do… nie ma górnej granicy. Możesz mieć 2, 20, a także 200 tyś. zł. Facebook przyjmie dowolną kwotę. 

To tyle w kwestii pieniędzy. Teraz, gdy masz już pewien pogląd na sprawy – przejdźmy do kolejnych aspektów obsługi social media. 

Liczba postów

Przestrzegaj się przed wybieraniem agencji na podstawie liczby postów jaką oferuje. Może na tym ucierpieć nie tylko jakość postów, ale w długiej perspektywie także aktywność Twojej społeczności. Zauważ, że post można napisać w 5 minut, a w niektórych przypadkach można go przygotowywać nawet do 2 godzin i dłużej (np. grafika, wideo, post przesiąknięty wiedzą merytoryczną, itp.). 

Post postowi nie równy, dlatego nie warto brać tego pod uwagę jako jedyny czynnik porównawczy. 

W naszej agencji jesteśmy zdania, że nawet JEDEN post – ale przemyślany, wysokiej jakości, interesujący tematycznie i dodatkowo promowany reklamą, może przynieść więcej korzyści, niż cały miesiąc pracy nad komunikacją marki. Doskonale to widać na przykładzie jednego z naszych klientów, polskiego biura rachunkowego w Holandii: 

Fanpage, który ma zaledwie kilkaset fanów, potrafił wygenerować ponad 200 reakcji i komentarzy, a także 167 udostępnień, dzięki czemu dotarliśmy do 70,000 osób. Jednym postem!! 

Brak sprzedaży

Facebook to doskonałe narzędzie do budowania bliższych relacji z klientami i budowania świadomości marki. Jednak nadal niewiele osób utożsamia social media z bezpośrednią sprzedażą do klienta – a to błąd. Facebook potrafi sprzedawać, a niejednokrotnie robi to wyśmienicie! 

Jeśli Twoja agencja, przez cały okres współpracy ani razu nie zapytała Cię o Twoje wyniki sprzedażowe, obroty firmy lub chociażby liczbę klientów – uciekaj gdzie pieprz rośnie. To znaczy, że nie bierze pod uwagę Twojego interesu i opłacalności całej współpracy. 

Na koniec dnia, zawsze chodzi o pieniądze. Przecież nie harujesz 24/7 bo to fajne i daje Ci dużo satysfakcji. 🙂 Działania marketingowe są po to, aby w jakiś sposób przekładać się na zyski przedsiębiorstwa – czy to w krótkim, czy długim okresie, ale zawsze muszą mieć na to wpływ. W innym wypadku reklama staje się zbytecznym kosztem. 

Aby nie obiecywać nic bez pokrycia, podam kolejny przykład z naszej agencji. Kreacja reklamowa, którą widzisz poniżej pochodzi z kampanii remarketingowej jednego z naszych klientów (tzn, że reklama wyświetlana jest tylko tym osobom, które wcześniej odwiedziły zakładkę “oferta” na stronie internetowej). 

Wynik? O 50% wzrosła liczba zapytań przez formularz kontaktowy na stronie. 

Koszt? 10 zł za każdy pozyskany kontakt.

Zysk? Każdy nowy klient jest potencjalnie wart między 200,000 a 1,000,000 zł netto. 

Sam ustalasz cele

Wyobraź sobie sytuację – idziesz do agencji reklamowej i prosisz, aby ta zwiększyła sprzedaż Twojej najnowszej kolekcji ubrań. 

Co zrobi kiepska agencja? Bezpośrednio spełni Twoją prośbę – bo przecież klient nasz Pan.

Taka agencja nie zajrzy do statystyk strony, bo może nawet nie masz ich zainstalowanych. Tym samym nie wiesz, że najnowsza kolekcja ma bardzo dużą oglądalność, lecz niższy współczynnik zakupu, niż pozostałe kolekcje. W praktyce oznacza to tyle, że nowa kolekcja to bubel, który prawdopodobnie nie trafia w gusta odbiorców. Mimo Twoich najszczerszych intencji, pieczołowicie przygotowana nowa kolekcja, z jakiegoś powodu, jest po prostu nieatrakcyjna. 

Agencja, która Ci pomaga, też tego nie wie, bo nie przeprowadziła analizy. Taka kampania reklamowa może być droga w utrzymaniu i nieefektywna. Może nawet zarabiać, ale wydasz na kampanię nie 1, a 2 tyś. zł – to robi różnicę. Prawda? 

Dlatego kluczem do efektywnych działań w social mediach, jest przemyślana strategia i ciągła analiza danych historycznych. 

Dobra agencja powinna poświęcić przynajmniej godzinę na analizę ruchu na Twojej stronie internetowej, aby wyłapać właśnie takie niuanse. Ponadto przyda się także analiza konkurencji, sprzedaży z poprzednich miesięcy i kilka podobnych podsumowań. 

Lajki, lajki, lajki

Choć nadal wiele osób patrzy na liczbę lajków, jako na wyznacznik sukcesu – to w obecnych czasach nie znaczy ona wiele. Wielkość fanpage może zaspokajać wybujałe ego szefa lub po prostu robić wrażenie (tym samym budując zaufanie do marki). Na tym moc lajków się kończy. 

Lajki są dość ważne – tak. Natomiast nie rozliczaj agencji za ich ilość, ale za wzrost liczby zapytań ofertowych i nowych klientów. 

Mając fanpage z zaledwie 200 fanami, Twoje posty na Facebooku mogą docierać do kilkudziesięciu tysięcy osób. Bez żadnego problemu.

Agencja tylko od brudnej roboty?

Na koniec najważniejsze – czyli ludzie. Za żadne skarby nie podejmuj współpracy z firmą, która ma świetne portfolio, ale rozmowa między Wami klei się “tak sobie”. 

Uwierz mi, pracownicy agencji reklamowych to też ludzie. Mogą Cię lubić lub nie. Mogą faworyzować Twoją firmę, bądź spychać ją na margines. 

Jeśli lubicie się i rozmawia Wam się dobrze, na każdy temat – nie tylko w kwestiach biznesowych, powinieneś wybrać właśnie taką agencję. Zajdziesz z nią dużo dalej, a przyjazna atmosfera zapewni Ci stabilnego partnera na lata. 

Dziękuję, że czytasz. Jeśli zdażyło Ci się współpracować z agencją social media już wcześniej, podziel się swoimi wnioskami z takiej współpracy. Z chęcią dowiem się jaki masz punkt widzenia i czy udało Ci się wybrać agencję bez większych przygód! : )

Podobało Ci się? Oceń ten post!
Ocena: 5 (1)
Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp
Share on linkedin
Najnowsze komentarze
    O nas

    Dbamy o silny wizerunek Twojej marki w Internecie. Dzięki spójnej identyfikacji wizualnej firmy i efektywnym działaniom w social media – napędzamy Twój biznes o nowych klientów.

    Powiązane artykuły:
    Biznes
    Filmy o biznesie [LISTA]

    Lista 25+ filmów biznesowych, które zainspirują i zmotywują Cię do działania. Wierzymy, że czas spędzony w domu nie pójdzie na marne! 💪