jak lepiej pozycjonować się na youtube

Jak pozycjonować się lepiej na YouTube? 5 najlepszych porad

Coraz więcej osób bardziej przychylnym okiem patrzy na platformę YouTube, jako narzędzie do lepszego pozycjonowania siebie i swoich działań oraz pozyskiwania potencjalnych klientów dla swojej firmy. Prawda jest taka, że YouTube jest miejscem, w którym bez większych problemów można dotrzeć do nawet najbardziej specyficznej grupy odbiorców. Jeśli więc chcesz, by Twoja firma lub marka osobista zaczęły być realnie widoczne w sieci, a wciąż nie masz swojego własnego kanału na YouTube lub nie podchodzisz do niego na poważnie, to najwyższa pora, żeby to zmienić!

Dlaczego warto działać na YouTube?

Zanim przejdziemy do meritum dzisiejszego artykułu warto jest uświadomić sobie dlaczego tak naprawdę warto jest prowadzić swój kanał na tej platformie. Istnieje kilka powodów, które powinny przekonać Cię, że YouTube jest nie tylko dobrym, ale w wielu przypadkach nawet i najlepszym pomysłem na budowanie swojej rozpoznawalności w sieci.

  • Zacznijmy od tego, że platforma ta jest obecnie NAJWIĘKSZYM medium społecznościowym w Polsce – większym nawet niż Facebook, czy Instagram. Dla wielu może okazać się to szokujące, jednak według najnowszych badań przedstawionych przez socialpress taka właśnie jest prawda i jest to potężny argument za tym, by rozpocząć na tej platformie swoją działalność…nie jest jednak jedynym.
  • Warto jest również wspomnieć, że YouTube, zaraz po Google, jest największą wyszukiwarką internetową na świecie. Co to znaczy? Że coraz więcej osób szuka rozwiązania swoich problemów właśnie na YouTube
  • Kolejnym ważnym argumentem z punktu widzenia produkowania treści na YouTube jest stosunkowo niska konkurencyjność. Tworzenie więc lojalnej i zaangażowanej grupy odbiorców na tej platformie jest więc teoretycznie o wiele prostsze. Drugą stronę tego medalu jest jednak fakt, że format wideo do jakiego ogranicza się YouTube jest bardziej skomplikowany do wyprodukowania niż napisanie artykułu, czy stworzenie grafiki. Nie zmienia to jednak faktu, że platforma ta jest mniej konkurencyjna i daje dużo możliwości do rozwoju swojej marki w sieci.

Mam szczerą nadzieję, że po tej krótkiej, acz solidnej argumentacji nie masz już wątpliwości odnośnie tego, że na YouTube nie tylko warto, ale i trzeba działać, jeśli chce się być obecnym w sieci. Co jednak robić, by skutecznie budować swoją markę na tej platformie i lepiej się pozycjonować?

1. Poznaj ALVS – Twojego nowego najlepszego przyjaciela

Zacznijmy od absolutnej podstawy, jaką jest odpowiednia produkcja wideo. Nie będziesz się dobrze pozycjonować, jeśli nikt nie będzie Cię oglądać, a nikt nie będzie Cię oglądać, jeśli Twoje materiały będą słabej jakości. Proste? Proste!

Nie będę się jednak w tym wypadku zanadto rozwodził nad tematem, ale podczas produkcji swoich filmów na YouTube pamiętaj o 4 podstawowych krokach, na które MUSISZ zwrócić uwagę:

  • A – Odpowiednie audio, to podstawa i musisz o nie zadbać podczas nagrywania swoich filmów. Prawda jest taka, że użytkownicy chętniej obejrzą Twój materiał w gorszej jakości wizualnej, ale z lepszym dźwiękiem niż na odwrót. Pamiętaj o tym!
  • L – Zadbaj o dobre światło (light), które da Ci lepsze efekty niż niejedna profesjonalna kamera. Odpowiednie oświetlenie jest konieczne, jeśli chcesz, żeby Twój materiał wyglądał dobrze.
  • V – Czym byłby dobry film bez odpowiedniego video. W tym wypadku zapoznaj się z podstawowymi ustawieniami, jakie daje Ci Twoja kamera i operuj nimi tak, by uzyskać najlepszą jakość obrazu. Polecam tutaj zrezygnować z ustawień automatycznych.
  • S – Nie ma nic bardziej rozpraszającego, niż trzęsący się ekran podczas oglądania filmu. Pamiętaj więc o odpowiedniej stabilizacji, możesz w tym wypadku zainwestować w prosty statyw albo prowizorować i ustawić kamerę na kilku książkach lub pudełku.

Warto jest również zwrócić uwagę na to, jak istotne w filmach są miniatury. Jest to bowiem pierwsza rzecz, która wpada w oko potencjalnemu odbiorcy, dlatego powinna być wystarczająco zachęcająca, by wygenerować kliknięcie – nie jest to jednak wszystko. 

Utrzymanie uwagi naszego odbiorcy jest bardzo istotne dla algorytmu i im większy będzie średni czas oglądania naszych materiałów, tym chętniej będą one polecane przez YouTube’a innym użytkownikom. Pamiętaj więc o tym, by pierwsze sekundy Twojego materiału były na tyle interesujące, by oglądający nie wyłączył go zaraz po kliknięciu w miniaturę – jest to tak zwany “hook”, który warto powtarzać podczas trwania naszego materiału, by utrzymać uwagę odbiorców jak najdłużej. Może on przyjąć formę zmiany scenografii, ciekawie stworzonego skryptu filmu, czy nawet prostego przejścia między kolejnymi elementami materiału. Do naszego ALVS możemy więc dodać jeszcze dwie litery, czyli M (miniatury) oraz H (hook).

Nie ma co się oszukiwać, że czasy w których YouTube był platformą dla amatorów nagrywających filmy “z ręki” w jakości 480p dawno już minęły. Zanim więc zaczniesz dbać o pozycjonowanie swoich materiałów i swojego kanału, pamiętaj o ALVS+MH!

2. Regularność jest kluczem do sukcesu

Specyfika YouTube’a jako medium społecznościowego na tle innych polega na tym, że jako jedyna platforma faktycznie gratyfikuje regularność publikacji i kładzie na nią ogromny nacisk w kontekście rozwoju kanału i pozycjonowania. Możesz próbować różnych “pozycyjnych sztuczek”, jak słowa kluczowe w opisie, czy odpowiednia nazwa przesyłanego pliku, jednak jeśli nie publikujesz regularnie, to najpewniej na nic się to nie zda.

Jak często więc publikować? Złota zasada mówi, żeby wrzucać filmy przynajmniej raz w tygodniu – rzadsza częstotliwość publikacji może skutkować gorszymi zasięgami i wolniejszym rozwojem kanału. Z kolei zbyt częste publikacje mogą doprowadzić do tego, że albo nie będziesz wyrabiać się z produkcją kontentu, albo Twoi widzowie szybko się Tobą znudzą – w tym wypadku obie wersje są katastrofalne dla kanału. 

Znajdź więc pewien “złoty środek” i zadbaj o to, by z jednej strony Twoi widzowie o Tobie nie zapomnieli, a z drugiej o to, by za szybko się Tobą nie znudzili.

3. Dbaj o słowa kluczowe

Pamiętaj, by wychodzić naprzeciw swoim odbiorcom i produkować materiały, których faktycznie potrzebują. Już na poziomie tworzenia koncepcji swoich filmów skup się na odpowiedniej analizie potrzeb Twoich odbiorców i problemów, których rozwiązań poszukują w internecie. Strony, takie jak google trends, google keyword planner, czy answer the public mogą być tu zbawienne i niesamowicie pomocne.

Planując swój film zacznij od stworzenia tytułu. Takiego który zawiera w sobie wyszukiwaną przez użytkowników frazę. Warto tutaj zaznaczyć, że jeśli dany temat nie jest specjalnie wyszukiwany przez Twoich odbiorców, to być może należy przemyśleć sens jego publikowania lub przynajmniej zastanowić się nad innym sposobem przekazania treści, na której nam zależy. Na przykład w postaci ciekawego i intrygującego tytułu, niekoniecznie skupiającego się na słowach kluczowych, a raczej na wzbudzeniu zainteresowania w odbiorcach.

Dodatkowo, mimo że nie ma konkretnych dowodów na skuteczność takich działań, warto wpisać klika słów kluczowych w opisie filmu oraz tagach. Jeśli chodzi o opis filmu, to staraj się skupić na 3-5 słowach kluczowych, które uznasz za najważniejsze i najpopularniejsze. W przypadku tagów natomiast nie ograniczaj się i wypełnij jak najwięcej z 500 dostępnych znaków. Na pewno nie zaszkodzi to Twojemu materiałowi, może tylko pomóc.

4. Cierpliwość jest niezbędna

Pamiętaj, że YouTube to nie sprint, ale maraton. Tak jak faktycznie znajdą się kanały, którym udało się wybić dzięki kilku filmom, tak większość historii YouTuberów w drodze na szczyt opiera się na cierpliwości i systematycznemu dążeniu do celu.

Nie licz na to, że uda Ci się zdobyć ogromne zasięgi w kilka miesięcy. Zdrowym założeniem jest danie sobie nawet około roku czasu regularnych publikacji na YouTube, w tym czasie możesz spodziewać się na uzyskanie zadowalających wyników. Mówię tutaj zarówno o wyświetleniach, subskrypcjach, jak i pozycjonowaniu.

Daj sobie więc czas na naukę, analizę, eksperymentowanie i wyciąganie odpowiednich wniosków – pierwsze kilka miesięcy, to okres na zabawę formą i bardzo elastyczne podejście do wszelkich kwestii związanych z Twoim kanałem, takich jak wygląd miniatur, długość wideo, czy nawet godzina i dzień publikacji.

Jeśli tylko Twój pomysł na kanał nie będzie absolutnie nietrafiony, to wystarczy że z głową będziesz regularnie publikował treści i dbał o stałe ich udoskonalanie, a na pewno z czasem uda Ci się zebrać dużą i zaangażowaną grupę odbiorców, zajmując przy tym pierwsze miejsce w wyszukiwarce YouTube.

5. Pamiętaj o proaktywności

Nie zamykaj się w tym jedynie na swój kanał (co, mimo wszystko, też jest bardzo istotne), ale wyjdź do innych użytkowników. YouTube jest w końcu platformą społecznościową zrzeszającą ogromną liczbę ludzi. Śledź działania swojej konkurencji, szukaj podobnych kanałów, podejmuj dyskusję pod ich filmami, a nawet zachęcaj ich do wspólnego tworzenia materiałów w celu poszerzenia wzajemnie swoich zasięgów. Śledź obecne trendy na YouTube i buduj zaangażowanie nie tylko pod swoimi filmami.

Jeśli chodzi natomiast o proaktywność na Twoim własnym “podwórku”, to pamiętaj o zostawieniu komentarza i łapki w górę pod swoim filmem jeszcze przed jego publikacją, a tuż po niej o obejrzeniu materiału w całości. Może się to wydawać śmieszne, jednak w ten sposób dajemy znać algorytmowi, że nasz film jest potencjalnie dobry i YouTube chętniej będzie polecał go innym użytkownikom.

Jeśli masz taką możliwość poleć zrobienie tego samego swoim bliskim i znajomym, którzy również w ten sposób mogą sprowokować algorytm do polecania dalej Twojego materiału. Takie praktyki są istotne na początku naszej przygody z YouTubem, w celu przyspieszenia swojego wzrostu.

Dodatkowo, nie bój się korzystać z zakładki “społeczność” – twórz ankiety i aktywizuj swoich widzów, nie tylko poprzez publikację filmów. Jest to naprawdę dobry sposób na dotarcie do osób, które kiedyś natrafiły na Twój kanał, ale z jakichś przyczyn nie zostały na nim na dłużej.

Wykorzystując dobrze wymienione powyżej techniki na lepsze pozycjonowanie, nie tylko szybciej pojawisz się na pierwszych miejscach wyszukiwania na YouTube, ale również szybko zbudujesz wokół swojego kanału zaangażowaną i lojalną grupę odbiorców. Pamiętaj, że nie ma na co czekać i w kwestii działań na tej platformie najlepiej jest zrobić coś, czego nie robi absolutna większość aspirujących twórców – po prostu zacząć!

Podobało Ci się? Udostępnij artykuł znajomym:

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on whatsapp
Share on linkedin
StronaBiznesu.pl

StronaBiznesu.pl - jesteśmy agencją marketingową i sprawiamy, że internet pracuje na zyski Twojej firmy 24/7! Dbamy o silny wizerunek firm w Internecie. Dzięki spójnej identyfikacji wizualnej, optymalizacji SEO i efektywnym działaniom w social media - napędzamy Twój biznes o nowych klientów.

Najnowsze komentarze
    O nas

    Dbamy o silny wizerunek Twojej marki w Internecie. Dzięki spójnej identyfikacji wizualnej firmy i efektywnym działaniom w social media – napędzamy Twój biznes o nowych klientów.

    Pytanie do autora?

    Marek Dąbrowski
    Marek Dąbrowski

    Pytanie do autora?

    Marek Dąbrowski
    Marek Dąbrowski
    Ranking Najlepszych Narzędzi Email

    Szukasz agencji Social Media?

    Sprawdź naszą ofertę

    instagram mockup identyfikacja wizualna
    Powiązane artykuły:
    Biznes
    [LISTA TOP 25] – Filmy o biznesie

    Lista 25+ filmów biznesowych, które zainspirują i zmotywują Cię do działania. Wierzymy, że czas spędzony w domu nie pójdzie na marne! 💪

    Bezpłatna konsultacja

    Wypełnij poniższy formularz, a w ciągu 24 godzin zadzwoni do Ciebie nasz Specjalista i przeprowadzi Cię przez proces, krok po kroku.

    Pracujemy Poniedziałek – Piątek w godzinach 9:00 – 15:00.

    Bezpłatna konsultacja

    Zaproponujemy Ci tylko takie rozwiązanie, które będzie dopasowane do Twojego biznesu. Wypełnij poniższy formularz, a w ciągu 24 godzin zadzwoni do Ciebie nasz Specjalista i przeprowadzi Cię przez proces, krok po kroku. Pracujemy Poniedziałek – Piątek w godzinach 9:00 – 15:00.