Obecnie działania w sieci zarówno firm, jak i marek osobistych są czymś kompletnie naturalnym i oczywistym, a nawet obligatoryjnym. Regularna publikacja treści na kanałach social media jest czymś, do czego wielką wagę przykłada wiele osób, w celu zwiększania swoich zasięgów, a co za tym idzie – sprzedaży. W tej chwili jednym z najpopularniejszych mediów społecznościowych jest oczywiście Facebook, na którym obecność i regularne publikacje są kluczowym faktorem sukcesu w budowaniu swojej marki w sieci.
Pozostaje więc jedno kluczowe pytanie – jak napisać posta na Facebooku, tak by był jakościowy i dobrze konwertował? Przygotowaliśmy dla Ciebie 4 kluczowe czynniki, na które warto zwrócić uwagę podczas pisania i publikacji postów na tej platformie. Zapraszamy do lektury!
Podchodząc do tematu bardzo ogólnie, istnieją trzy cele publikowania treści na Facebooku – rozrywka, informacja, konwersja.
- Rozrywką możemy nazwać posty, których celem jest zatrzymanie uwagi odbiorcy i zaangażowanie go do skomentowania, czy zostawienia lajka.
- Informacja będzie miała na celu, jak sama nazwa wskazuje, przekazanie jakiejś informacji – może być to informacja związana ze zmianą godziny pracy firmy lub nowinka odnośnie branży w jakiej działamy.
- Posty nastawione na konwersję natomiast, to takie których celem będzie nakłonienie odbiorców do podjęcia konkretnych akcji – zapisania się do newslettera, zostawienie informacji kontaktowych, czy zakupu.
Oczywiście, wszystkie dobre posty na Facebooku mają kilka cech wspólnych, jednak zależnie od celu, jaki sobie obierzemy struktura i elementy treści będą różnić się od siebie. W końcu, co nam po lajkach pod postem, skoro naszym celem podczas publikacji było przekierowanie ludzi na stronę? Więc jak napisać posta na Facebooku, tak by osiągnąć zamierzony cel?
1. Stwórz strukturę posta
Publikując treści w internecie musisz mieć świadomość, tego w jaki sposób ludzie je “konsumują” i zbudować posta w ten sposób, żeby zwiększyć szansę na to, że więcej osób przeczyta go w całości oraz wykona pożądane przez Ciebie akcje, jak zostawienie komentarza, czy reakcji. Żeby wiedzieć, jak napisać posta na Facebooku, który jest odpowiednio zbudowany musisz tak naprawdę zwrócić uwagę na trzy główne czynniki, które mają największy wpływ na odbiór treści przez użytkowników:
- Przyciągnij uwagę – postaraj się, żeby początek Twojego posta był interesujący i zachęcał użytkowników do dalszej lektury. Zadbaj o to, żeby trzy pierwsze zdania wzbudziły, jak największe zainteresowanie tematem.
- Pisz zgodnie ze schematem litery “F” – użytkownicy w sieci najczęściej “skanują” treści w sposób przypominający literę “F”. Najwyższą część czytają od lewej do prawej, następnie schodzą linijkę niżej i powtarzają ten sam proces, by potem już tylko trzymać się lewej strony tekstu. Dlatego też tak ważne jest to, by pierwsze zdania tekstu odpowiednio zainteresowały odbiorców.
- Daj postowi “oddychać” – pamiętaj, żeby robić większe przerwy między akapitami, i żeby one same nie były za długie. Postaraj się, żeby co 3 lub 4 linijki tekstu zrobić przerwę. W ten sposób zwiększysz szansę na to, że czytelnik nie zmęczy się za szybko lekturą i dokończy ją w pełni.
2. Odpowiednia grafika
Post na Facebooku bez grafiki jest jak sklep bez witryny – ciężko będzie przykuć nim uwagę odbiorców i zachęcić do wejścia. Musisz wiedzieć, że uwaga osób w internecie skraca się coraz bardziej i coraz szybciej filtrują oni treści, które potencjalnie mogą ich zainteresować.
Obecnie odbiorca, mniej lub bardziej świadomie, jest w stanie w ciągu niecałych trzech sekund podjąć decyzję odnośnie tego, czy dana treść jest interesująca, czy nie. Pisanie w ciekawy i interesujący sposób to jedno, nic jednak nie zastąpi dobrej grafiki, jeśli chodzi o przyciąganie uwagi w internecie. Każdy, kto wie jak napisać posta na Facebooku ma też świadomość tego, że musi on zawierać niebanalną grafikę.
3. Prosta i konkretna treść posta
Pisząc posta na Facebooku musisz mieć świadomość kim są Twoi odbiorcy i jakich treści oczekują. Pamiętaj o trzech rzeczach:
- Ludzie na Facebooku w większości nie poszukują skomplikowanej wiedzy specjalistycznej, tylko prostych w odbiorze i stosunkowo krótkich treści. Musisz mieć tego świadomość jeśli chcesz nauczyć się tego, jak dobrze napisać posta na Facebooku.
- Poznaj dokładnie swoich odbiorców, jakie mają nawyki, w jakim wieku są, w jakim stopniu są wykształceni itp. Jeśli dobrze poznasz swoich odbiorców, będziesz mógł wyjść im naprzeciw odnośnie publikowania interesujących ich treści.
- Pamiętaj, żeby Twoje posty były spójne z archetypem Twojej marki i przemawiały w jej duchu. Więcej na ten temat możesz znaleźć tutaj.
Pamiętając o tych czynnikach szybko nauczysz się tego, jak napisać posta na Facebooku, który będzie skuteczny.
4. Wezwanie do działania
Jest to jeden z najważniejszych elementów pisania skutecznych treści na Facebooku i jednocześnie jest to jeden z bardzo często pomijanych elementów! Wezwanie do działania nadaje wpisom cel i jest niczym innym, jak zachęceniem odbiorcy do wykonania pożądanej przez Ciebie czynności.
Aby stworzyć skuteczne wezwanie do działania zastanów się najpierw, czego oczekujesz od osoby, która przeczyta Twój wpis. Reakcji? Komentarza? Pozostawienia danych kontaktowych? A może zakupu? W momencie, gdy to określisz zawrzyj wezwanie do działania w treści posta i na grafice. Nie bój się używać zwrotów, takich jak “Kup”, “Sprawdź”, “Wejdź”, „Udostępnij”.
Pamiętaj jednak, że są one popularnymi wezwaniami do działania i wielu osobom się już “przejadły” – możesz więc podejść do tej kwestii bardziej kreatywnie i tworzyć ciekawsze wezwania do działania, jak na przykład:
- “Zostały ostatnie miejsca! Nie przegap okazji i zapisz się już dziś!”,
- lub „Podobał Ci się ten post, został lajka i udostepnij go znajomym!”.
W kwestii wezwania do działania, pamiętaj o tym, żeby nie być zbyt nachalnym i nie przesadzić z ilością. Jeden post powinien zawierać JEDNO wezwanie do działania.
Jeśli będziesz stosować się do powyższych wskazówek, to z pewnością skuteczność Twoich działań w sieci znacząco się zwiększy i szybko nauczysz jak pisać posty na Facebooku, żeby były skuteczne i dobrze konwertowały odbiorców w klientów.
Potrzebujesz aby ktoś poprowadził profil Twojej firmy na Facebooku i Instagramie? Zgłoś się do nas na adres: kontakt@stronabiznesu.pl
Najnowsze komentarze